петак, 2. септембар. 2011. 11:09
Šta predstavlja Utopiju kada su u pitanju velike balirke? Kada bi sve bilo idealno, to bi bila mašina koja izbacuje ogroman broj perfektno oblikovanih, dobro odsečenih, gusto presovanih bala dnevno. Nikada ova presa ne bi trebalo da se pokvari, da ne veže kanap, da nema velikog gaženja zemljišta i da zahteva malu snagu traktora koji je vuče. I naravno bila bi skroz bez troškova održavanja. Današnje balirke nisu ovakve, mada bi bilo pošteno reći da se proizvođači trude da postignu ove kvalitete. Velike balirke imaju dobar start i odavno su napravljeni prvi pomaci tako da se ide ka sve većem usavršavanju.
Vicon LB 12200 OC proveravan je po stavkama. Glavna usavršavanja na ovom modelu su njegov pužasti rotor i pakerica odnosno sistem za presovanje (Power Densyti feeding sistem). Kačenje ove prese na traktor je preko rude za vuču ali može da se prilagodi i drugim metodama (kao kod traktora u Velikoj Britaniji). Prva sugestija za poboljšanje je da je ovim presama potrebno bolje pripajanje kardana i raznih kablova od prese do traktora. Postoji čitav splet prikljičnih kablova i treba obratiti pažnju na sve njih pri radu. Iz kabine se reguliše spuštanje pomoćnog točka i podešavanje visine kod nošenja i visine pick-upa pri radu i nošenju. U slučaju da se presa lepo ne prikopča za traktor može doći do lomljena delova. Vikon je nešto pokušao da uradi po pitanju manipulacije svega ovoga iz traktora ali je sad sporije kačenje zbog onemogućavanja lomljenja delova prese. Takođe važno je napomenuti da ove balirke zahtevaju novije tipove traktora.
Pick-up jedinica sama po sebi meri skromnih 1,9 m od prvog do zadnjeg zupca a dubine je 35cm. Takoreći ne tako veliki pick-up ipak završava posao. Postoji pet reda zubaca sa po 32 u redu, 6cm je razmak a 10cm su dužine, tako da čiste masu sa zemlje efektivno. Takođe treba pomenuti da ova balirka ima 15×6,00 široka 6 točkova koji vode pickup i sprečavaju ukopavanje zubaca pickupa, takođe točkovi ove širine smanjuju gaženje parcele.
Integrisani pužasti rotor
Sa pick-upa, sakupljen materijal prolazi pužastim rotorom. U slučaju Vicona, ovo je integrisana jedinica, prikladno označena kao integrisani pužasti rotor, koji se pokazao kao efektivna novina i dobra u radu. Presa nije imala problema pri različitim vremenskim uslovima kao ni pri oštrim zaokretima na kraju njive. Nije dolazilo do zagušenja pužastog rotora i doturanje mase u sistem za pakovanje je bilo konstantno i bez ikakvih smetnji bez obzira na položaj prese. Sve ovo se dešavalo kod starijih modela. Dalje masa ide u spremište koje ima u sebi noževe koji prelaze preko zbijene mase i odsecaju balu, odnosno formiraju njen konačni oblik. U slučaju ovog modela prese izuzetno je lako doći do noževa, naoštriti ih i zameniti, što je ujedno i poboljšanje. Ujednačenost zapremine bala Dalje, pozadi u Power Density feeding sistemu ili u hranidbenom kanalu u kome preko pužastog rotora dolazi masa za baliranje, grabulje prihvataju i pakuju masu koja se puni dok ne aktivira okidač za pokretanje noževa. Ova masa dalje ide u komoru u jednom potezu. Glavna stavka ovog sistema je što se komora puni jedinično pa ma koliko da je otkos tanak ili ima malo mase. Znači novitet je ujednačenost zapremine bala koja iznosi oko 160kg/m3 kod slame.
Problem koji se javio kod ovih presa bio je u nemogućnosti grabulja da zakače izuzetno kratke slamke koje se ponekad zamotavaju iza pužastog rotora. Kod ovog Vikona i to je rešeno smanjivanjem prostora od zida prese i početka zavoja rotora. Preporuka proizvođača ovih presa je da se mašina koja se intezivno koristi u toku sezone zaštiti u prevozu zapušavanjem i popunjavanjem prostora između grabulja i puža kao i unutar prese. Kompanija daje specijalne presvlake i materijale mada u praksi to mogu biti i obična ćebad.
Nepovoljnost ove balirke je i nemogućnost vraćanja mase kada dođe do zagušenja ali kompanija se brani pričom da do toga skoro i ne dolazi. Povoljnost ove prese sastoji se u 24 boksa za kanap, koji omogućavaju celodnevni rad bez promene kanapa. Ispod bokseva za kanap nalaze se igle za vezivanje i kanap ne mora da se mnogo provlači do igala.
Nelogičnost i opasnost se javlja u položaju igli jer ako nisu stisnute kočnice na iglama može doći do okidanja i povrede čoveka koji namešta kanap.
Nedostaje brojač bala
Izbacivač za bale je robusno sagrađen i podiže i spušta se hidraulično. Bale se izbacuju izmeđugazatočkova traktora tako da kad se kupe ide se nekim redom. Jedan od priključaka koji se javlja uz ove balirke su hidrulične prikolice koje skupljaju po dve do 4 bale i spuštaju ih na zemlju iza balirke. Ovaj postupak olakšava manipulaciju i prikupljanje bala a zahteva i veću snagu traktora. Jedna od mana koja se javila prilikom testiranja ove Vicon balirke je da su ljudi koji su je testirali bili nezadovoljni povratnim informacijama, odnosno vozač traktora nema informaciju kada bala padne na zemlju i fali mu brojač bala koje su napravljenje.
Ostale stavke koje vredi pomenuti su:
-veličina komore za bale (70cm ili 80cm) može biti zamenjena za pola dana. To je posao za dvoje ljudi.
-jedini veći mehanički problem u toku sezone bio je udenuti igle koje su iskočile i zameniti okidački sistem koji reguliše veličinu bala.
-automatski sistem za podmazivanje (od nekih 2.500 engleskih funti) je vodio brigu o 52 mazalice ali je opet ostajalo nekih 20 mesta za mazanje koja su morala ručno da se mažu svakodnevno
-Deutz-Fahr prodaje indentičnu verziju ove prese u kontinentalnom delu evrope.
Generalna ocena
Snabdevena sa impresivnim integrisanim pužastim rotorom i sistemom koji omogućava ravnomernu zapreminu bala (Power Density feeder system), Vicon LB12200 dobija visoku ocenu među presama, po velikom dnevnom učinku, dobroj uniformnosti odnosno zapremini bala i dobrom vezivanju. Uprkos tako dobrim karakteristikama ova presa ima i neke mane kao što su teška promena veličine bala, manipulacija oko zamene igala i opasnost od njihovog okidanja u toku provlačenja kanapa kao i velika osetljivost grabulja i pužastog rotora u toku vožnje. Kada je reč o ceni ona je uslovljena visokom specijalizovanošću ove mahanizacije. Zajedno sa pratećom opremom i gumama ova balirka vredi oko 90.540 engleskih funti.