понедељак, 15. август. 2011. 11:08
Da li ste znali da u Evropi postoji udruženje pod nazivom Evropski savez proizvođača mleka ili EMB (European milk board)? E pa postoji i veoma je aktivno. Službeno je osnovano u Italiji 2006. i otada ima statut, izvršni odbor od 6 članova i sopstveni budžet. Osnivanju su prethodile nevolje koje su imali proizvođači mleka a koje datiraju od osamdesetih godina prošlog veka od kada cena mleka konstantno pada. Još 2002. godine u Luksemburgu je održan sastanak otkupljivača mleka (i oni imaju svoje udruženje) na kom je dogovoreno dalje snižavanje otkupne cene mleka. Proizvođači mleka obavešteni da moraju biti bolji i jeftinije proizvoditi.
Ove je to dovodilo u sve težu situaciju i konačno su se proizvođači mleka po prvi put okupili 2004.godine u Hamburgu. Prisustvovali su predstavnici proizvođača mleka nacionalnih asocijacija Austrije, Nemačke, Francuske, Holandije, Švajcarske, Belgije i Danske. Na tom sastanku definisana su tri zajednička cilja. Prvi je da u Evropi minimalna otkupna cena mleka ne sme biti ispod 40 euro centa po kilogramu mleka, drugi da kao proizvođači ostanu u stalnom kontaktu da bi izbegli podele i treći da istraju u realizaciji planova koji trebaju obezbediti opstanak mlekarske proizvodnje, čak i po cenu da organizuju obustavu isporuke mleka u čitavoj Evropi.
Dve godine kasnije formirano je udruženje. Danas EMB ima 12 nacionalnih asocijacija članica sa 80.000 članova. Najnovija članica koja je pristupila je Irska sa svojih 22000 članova. Današnji osnovni cilj Evropskog saveza proizvođača mleka je proizvesti mleko koje će platiti sve troškove, pri čemu će preostati deo zarade za razvoj i da proizvođači imaju dovoljno slobodnog vremena za realizaciju višeg životnog standarda.
Ovo su ozbiljni i egzistencialni ciljevi koje imaju proizvođači mleka i za njihovu realizaciju neophodno je ostvariti veći uticaj na tržištu. To nameravaju postići ciljanim obaveštavanjem proizvođača mleka u čitavoj Evropi i njihovim povezivanjem radi povećanja moći i uticaja. Zalažu se za promociju slogana da se „Mleko prodaje a ne predaje“ čime sugerišu da njihov rad ima vrednost i cenu. Za povećanje uticaja proizvođača mleka neophodno je dobiti podršku potrošača pa je na marketinškom planu razvijen komunikacioni koncept udruženja. Pokrenuta je ideja za izdavanje sopstvenog informativnog časopisa. Stručna služba ima zadatak da kontinuirano vrši proračun io analizu cene mleka kako bi imali čvrstu zajedničku platformu za pregovore s otkupljivačima. Članovi EMB svesni su da je potrebno izgraditi partnerski odnos s otkupljivačima mleka I žele da izgrade zajedničku strategiju i nastup prema trgovinskm lancima a protiv damping cena mleka u trgovinama. U tom delu već ima značajnih pomaka. Aktuelni predsednik EMB je g. Romuald Schaber, i on ističe da proizvođači mleka više nisu spremni da im stalno govore šta da rade i kako moraju proizvoditi jeftinije na svoju štetu, već smatra da su dovoljno sazreli da mogu biti partneri u pregovoru, ali naravno ako su složni i udruženi. Cene mleka su počele rasti krajem jula 2007. a istovremeno su porasli i troškovi proizvodnje za 3-4 centa po kg. I dalje se očekuje rast cene mleka zbog porasta troškova proizvodnje.
Zbog svega toga proizvođači mleka su rešili da uzmu stvari u svoje ruke kako bi se formirala “poštena” cena mleka. Ona je sada 40 centi. Da bi branili svoje stavove angažovali su i specijalizovanu agenciju za izradu koncepta. Tom prilikom prihvaćen je austrijski model koji nudi strategiju pozitivnih pristupa i zaštitu proizvodnje preko marke mleka.
Krava je odabrana za zajednički simbol, tako da svaka članica EMB u svom logu ima kravu u nacionalnim bojama. Time simbolično žele da skrenu pažnju na opravdane zahteve proizvođača mleka. Krajnji cilj im je da stvore jaku robnu marku mleka čiji su vlasnici proizvođači mleka.
P.S: EMB nije asocijacija rezervisana za članice koje potiču iz EU.