недеља, 18. септембар. 2011. 16:09
Razvijen seoski turizam u Sloveniji osim većeg prihoda po domaćinstvu, bogati se turističkim ponudama, vrši se očuvanje tradicije, etnoloških posebnosti, smanjuje se depopulacija sela, jednom rečju povećava se kvalitet življenja na selu. Od sedamdesetih godina do danas, udruženim snagama slovenačke države i seoskih domaćina dostignut je zavidan nivo, pa se nekadašnja jugoslovenska republika sve češće poredi sa evropskim zemaljama poput Francuske i Italije, koje se smatraju liderima u ovoj oblasti.
Domaćinstvo “Urška” u selu Stranice, između Maribora i Celja, prostire se na 12 hektara. Tipično je seosko domaćinstvo u kome se u poljoprivredi “svaštari”. Seoski turizam ono je čime se vlasnica Vilma Topolšek bavi već 17 godina a domaćinstvo se razvijalo postepeno. Prema njenim rečima, počeli su tako što su pozajmili od rođaka sto i stolice, i najpre počeli da primaju izletnike, kojima su želeli da ponude zdravu hranu koju proizvode. Danas je Urška jedno od najboljih domaćinstava i poseduje najvišu kategoriju (četiri jabuke). U samom domaćinstvu proizvodi se sveže povrće, meso i mesni proizvodi, mleko i mlečni proizvodi, voće, sokovi, marmelade i vrhunska domaća vina, a preko 80% hrane koju proizvedu, prodaju turistima. Gosti mogu doći u ovo domaćinstvo i na izlet, a ono se nalazi i na mapi vinskih puteva. Za one koji žele duže da uživaju, domaćinstvo poseduje 5 dvokrevetnih soba i dva apartmana za porodice sa decom. Za ljude sa posebnim potrebama, postoji soba prilagođena po evropskim standardima. Za vegetarijance i makrobiotičare moguć je specijalan režim ishrane. Za najmlađe tu su brojna igrališta, domaće životinje poput kunića, ovaca, koza, kokošaka, psa. Poseban ugođaj za goste ovog domaćinstva predstavlja mini wellness centar u kome se mogu opustiti u masažnoj kadi, sauni, turskom kupatilu ili uživati u neobičnoj masaži senom i to sve u intimnoj atmosferi. Svoje goste, porodica Topolšek vodi i na izlete, rezerviše im usluge u okolnim banjama, i obezbeđuje brojne druge sadržaje.
Promocija i udruživanje
Iako mogu da se pohvale gostima koji provedu čak dva meseca u njihovom domaćinstvu, prema Vilminim rečima, u trendu su sve kraći boravci. U toku godine ostvare 3500 prenoćišta. Na vikende, izlete ili kraće boravke osim Slovenaca i stanovnika okolnih zemalja dolaze i Englezi, Amerikanci, Izraelci, koji ostaju po nekoliko dana. Zato su vikendi “puni”, a takođe se ne može više govoriti o sezonama, već su kapaciteti popunjeni tokom čitave godine.
Vilma objašnjava da je u poslednje vreme bilo potrebno uložiti puno energije u promociju. Domaćinstvo je član kako slovenačkog, tako i evropskih Udruženja domaćinstava koja se bave seoskim turizmom (Vilma Topolšek je inače predsednica slovenačkog Udruženja), nalazi se u zvaničnom katologu, poseduje internet sajt, e-mail adresu, moguće je sporazumevanje na nekoliko stranih jezika a smeštaj je moguće platiti platnim karticama. Od nedavno domaćinstvo funkcioniše kao pravno lice odnosno preduzetnik.
Kao bitan faktor uspeha, ona pominje organozovan pristup ovoj delatnosti i saradnju svih učesnika. Tako recimo, objašnjava da ne postoji konkurencija među domaćinstvima, pre svega zato što su kapaciteti uglavnom popunjeni a takođe i zato što postoje specijalizacije domaćinstava, pa se često dešava da goste koje ne može da primi, preusmeri u neko od domaćinastava u blizini, što isto rade i drugi.
Ulaganja države u seoski turizam
Domaćinstvo Urška nije slučajan primer dostignutog vrhunskog nivoa u ovoj oblasti. Organizovan seoski turizam u Sloveniji vezuje se za početak sedamdesetih godina. Od tada pa do danas, ova zemlja prošla je dug proces, od poslova formiranja savetodavnih službi, obuke seljaka, uspostavljanja modela sufinansiranja, postavljanja minimalnih tehničkih uslova i kategorizacije, u kojima su bili angažovani etnolozi, arhitekte, agronomi, prehrambeni tehnolozi pa do poslova formiranja udruženja, oblikovanja seoskog turističkog proizvoda, izrade kataloga i drugih vidova promocija. Danas je ova oblast detaljno uređena zakonom i usklađena sa evropskim zakonodavstvom. Broj domaćinstava koja se bave pružanjem usluga u seoskom turizmu narastao je na šest stotina od čega je 38 specijalizovanih domaćinstava. Ukupni kapaciteti iznose 2000 mesta a godišnja popunjenost je 70%.
Kategorizacija domaćinstava vrši se svake 4 godine. Do 3 spejabuke, kojima se simbolično označavaju kategorije, domaćinstva dobijaju samoocenjivanjem, dok je za četvrtu, i najvišu kategoriju, neophodna komisija. Ovo samoocenjivanje možda zvuči neobično ali sve je mnogo jasnije kada kažemo da inspekcije koje vrše kontrolu takođe postoje i da njih plaća država, osim u slučaju kada se ustanove neispravnosti, kada domaćinstvo samo snosi troškove rada inspekcije i plaća kazne za nepravilnosti. Pomenuta specijalizacija domaćinstava uvedena je nedavno i sada se specijalizovana domaćinstva dele u skladu sa 8 različitih namena, poput onih specijalizovanih za boravak dece, invalida, domaćinstava koja poseduje ergele, vinogradarska (koja se nalaze na mapi vinskih puteva), za zdrav život i slično. Postoje strogi propisi, šta treba da ispunjava svako od njih.
Prema rečima Milene Kulovec, iz savetodavne službe pri slovenačkom Ministarstvu poljoprivrede, sve se radi u cilju boljeg kvaliteta života na selu, dodatnog zaposlenja odnosno većeg prihoda po domaćinstvu i očuvanja vrednosti seoskog življenja. Savetodavna služba pruža tako pruža pomoć pri dobijanju kredita i olakšica, oblikovanju turističke ponude, spremanju hrane, uređenju prostora, promociji, organizuje kurseve stranih jezika, obuku za rad na računaru i trudi se da u saradnji sa domaćinima prati, usvaja i razvija nove trendove u ovoj oblasti.