уторак, 2. август. 2011. 16:08
Veća potrošnja goriva znači i više potrošenog novca. Pritom, cene su u neprekidnom porastu, što predstavlja dodatne poteškoće. Međutim, stručnjaci nas uveravaju da je potrebno da uložimo samo malo truda kako bi se potrošnja goriva znatno smanjila.
Optimalna potrošnja goriva znači najpametnije isko ristiti raspoloživu snagu traktora. Nije dobro ako ručni gas podesimo na 1900 o/min i sami sebe uveravamo: motor nam sada daje najveću snagu uz najmanju specifičnu potrošnju goriva, jer smo to pronašli u priručniku. Bolje je imati strategiju: povećati opterećenje – smanjiti broj obrtaja. Na primeru oranja možemo videti kako bi to izgledalo. Dati „pun“ gas i prebacivati u viši stepen prenosa tako da motor sa 2000 o/min, dakle odozgo opterećenjem spustimo na onih 1900 o/min. Međutim, to uspeva samo ako je radni priključak, u ovom slučaju plug, prilagođen traktoru. Ako kupujemo traktor koji je prevelik za naše stvarne potrebe, nikada nećemo biti u prilici da „prisilimo“ njegov motor da nam radi na optimalnoj tački potrošnje goriva. Evo preporuka i mogućnosti za štednju goriva:
Način vožnje: ušteda do 20%
Recimo da je traktor snage 50 kW / 68 KS.
1. primer: Niža brzina, broj okretaja 100%, potrebna sna ga je 60% od nominalne snage; mereni utrošak goriva je 280 g/kWh ili 10,1 litra/sat
2. primer: viša brzina, broj okretaja 65%, potrebna snaga je 60% nominalne snage; merena potrošnja goriva je 230 g/kWh ili 8,3 litre/sat. Ušteda goriva je 1,8 l/sat ili 18%. Uz to, traktor radi tiše i manje se napreže.
Upotreba priključnog vozila: uš teda do 15%
Moderni traktorski motori imaju samo jednu tačku u kojoj priključno vratilo za pogon radnih priključaka ima željeni broj okretaja. To je tačka u kojoj motor radi na 1900 o/min, ima najveću snagu i najmanji specifičan utrošak goriva. Mogušnost uštede goriva postoji samo ako traktor ima takozvano štedno priključno vratilo, za koje se optimalna tačka pomera u područje manjeg broja okretaja motora. Na njega se mogu priključiti radni priključci kojima treba manja ili srednja snaga.
Izbor taktora: ušteda 4 – 8 %
Isti proizvošač, različita godina proizvodnje: ispitivanja su dokazala razlike kada je u pitanju potrošnja goriva. Recimo, potrošnja goriva traktora Fendt Favorit 716 Vario (118 kW/160 KS) četiri posto je manji od potrošnje traktora Fendt Favorit 515C (110 kW/150 KS). Zaključujemo, četiri posto manje goriva troši noviji i jači traktor jednakog modela. Drugi primer: John Deere 6900 (96 kW/130 KS) i John Deere 6910 (99 kW/135 KS); noviji model takođe troši 4% goriva manje. Takvih primera je mnogo. Razni proizvođači, ista godina proizvodnje; traktori John Deere 6800 i Case Maxxum 5150 jednake snage 83 kW na priključnom vratilu (prema OECD testu). Traktor Case troši čak 8% veći prosečan specifičan utrošak goriva, što je približno 2010 DEM za 850 sati rada.
Pravilno servisiranje i održavanje: ušteda 5 – 7 %
Začepljeni filter vazduha brzo povećava potrošnju goriva do 5%. Njega je bolje promeniti nego čistiti. Hladnjak motora zapušen prljavštinom povećava potrošnju goriva do 7%; hlađenje je nedovoljno, ventilator radi jače i duže i nepotrebno troši osam do devet posto nazivne snage motora. Ako ventili nisu pravilno podešeni, motor može da troši do 5% go riva više. Kada je zazor ventila suviše velik, ventili se otvaraju prekasno, a zatvaraju prerano, pa se prostor za sagorevanje motora nepravilno puni gorivom. Dizne treba menja ti na vreme. Dizne koje kaplju uzrokuju neuredno paljenje smeše, pa troši do 5% goriva više.
Težina traktora: ušteda 1%
Kako biste uštedeli i na ovaj način, skinite sa traktora sve što vam nije potrebno.
Prečnik pneumatika: ušteda 2%
Mnogi na traktore od 90 KS stavljaju pneumatike od 38 inča, na primer 540/65R38. To je tehnički moguće i takvi pneumatici ne zbijaju podlogu, ali sa njima traktor troši više goriva. Sa manjim pneumaticima, na primer 520/70R34, vozite štedljivije i ubrzanje je bolje.
Vazdušni kompresor: ušteda 3%
Mnogi uopšte ne obraćaju pažnju na propuštanje u sistemu komprimovanog vazduha. Ako traktor ili prikolica gube vazduh, kompresor mora da radi duže da bi održao potreban pritisak. Ako nigde nema propuštanja, kompresor pod opterećenjem troši oko 4 kW snage traktora.
Ostalo: uštede do 5%
Tu je potrebno spomenuti klima-uređaje kao i ventilatore. Ako se njihov rad prilagodi stvarnim potrebama i uslovima, potrošnja goriva može se znatno umanjiti. Vozaču koji stalno ulazi i izlazi iz kabine uopšte ne treba klima-uređaj. U tom slučaju on ne samo da traktoru oduzima snagu, već štetu nanosi i sopstvenom zdravlju.
Ne ostavljajte motor da radi u praznom hodu dok vi obavljate nešto drugo. Zaustavite ga. Možda ne znate, ali u praznom hodu motor troši do 3% goriva više i pomalo se kvari.