среда, 17. август. 2011. 16:08
Izduvni gasovi sadrže četiri štetne materije: ugljenmonoksid, ugljenovodonik, azot-monoksid i čestice odnosno čađ. Nažalost, jednim tehničkim poboljšanjem ili prenamenom motora nije moguće zajedno smanjiti sve te štetne materije koje izduvni gasovi sadrže. To znači da će, ako smanjimo sadržaj azot-monoksida u dimu biti veća količina krutih čestica i obrnuto. Uz to, izduvni gasovi povećavaju potrošnju goriva ako se smanji sadržaj štetnih. To znamo iz rasprava o ugradnji katalizatora u automobile. Drugim rečima, proizvođačima motora nije lako. Cilj je poboljšati sagorevanje goriva, dakle smanjiti azot-monoksid i čađ, uz istovremenu jednaku ili veću snagu motora. Da bi to ostvarili, proizvođači motora primenjuju sledeća tehnička rešenja: turbopunjač ili nadpunjenje motora, četiri ventila, elektronski regulisano ubrizgavanje goriva pod visokim pritiskom, veći broj otvora za ubrizgavanje u telu dizne, menjaju oblik prostora za sagorevanje u cilindru motora i geometriju dizni.
Sadržaj azot-monoksida u izduvnom dimu može biti manji ako je temperature sagorevanja goriva niža. Za to služe poboljšani turbokompresori i hlađenje vazduha nadpritiska. Ako uspe da se smanji sagorevanje ulja za podmazivanje u cilindrima motora, manja je emisija čestica, odnosno čađi. To znači bolje gumice ventila, bolje klipne prstenove i manji zazor. Sve to proizvođači motora mogu i u mnogim motorima su poboljšanja i promene ugrađene, ali su takvi motori skuplji i u praksi se ugrađuju u skuplje traktore. Premda su sve stroži propisi za izduvne gasove, traktori koji su proizvedeni ranije mogu se i dalje prodavati.