понедељак, 19. септембар. 2011. 02:09
Farma-igračkice u svetu su popularne već više od veka, a jednako dug put “Britains”-a˝, svetskog brenda u njihovoj proizvodnji, dovoljan je da se zapitamo zašto nam je (kao i našoj deci) nedovoljno poznat. Mnogi evropski farmeri započeli su svoju karijeru još na tepihu svoje spavaće sobe, orući, sadeći i žanjući imaginarna polja sa imitacijama onih traktora koje njihovi očevi voze. A u većini slučajeva, njihove igračke za decu napravio je “Britains”- sinonim za traktore igračke. I dok ih više ne prave u Velikoj Britaniji, već sada u Kini, igračke za decu ove kompanije ostaju omiljene kako kod dece, tako i kod odraslih, kolekcionara modela.
Kompanija je osnovana kada je inženjer William Britain iz srednje Engleske prešao uLondon, još krajem 19. veka. Porodica je odmah počela da pravi mehaničke igračke za decu u svojoj kući. 1983. godine, proizveli su svoje prve minijaturne vojnike, usput usavršavajući tehniku izrade figura od olova. Ovi vojničići bili su 32 puta manji od onih od krvi i mesa, što je odmah postalo i standard; obeležje fi rme koje je ostalo do dana današnjeg.
Kako je za vreme 1. svetskog rata potreba za ishranom stupila u prvi plan, pažnja kompanije “Britains” okrenula se izradi farmerskih igračaka. Firma je proizvela prvo minijaturno gazdinstvo 1921. godine, uključujući na njemu i malene farmere, životinje i dvokolice. A 1934. godine, predstavljeno je i prvo “Britains” vozilo, teretni kamion. Proizvodnja je stala tokom Drugog svetskog rata, ali ne zadugo. Izbor od čak 92 proizvoda postojao je već 1946. godine, ali su oni bili od legura cinka, jer je rat poprilično iscrpeo zalihe olova. Kako su nestašice postajale blaže u posleratnom periodu, iz firme je stigla i prva traktor igračka, Fordson E27N Major, sa sve Dunlop gumama i čeličnim točkovima (čija kolekcionarska vrednost na današnjim aukcijama redovno prelazi 200 evra). Potom su proizvedeni i dodaci za traktor, četvorobrazdni plug i prikolica.
Livenje plastike sa polietilenom koje je bilo korišćeno u toku Drugog svetskog rata, “Britains” je upotrebio tako što je prosto kupio “Herald”- kompaniju koja je bila ekspert za pravljenje vojničića od pomenutih materijala. Metalni delovi su do kraja 50-ih polako nestajali, kada je u minijaturnoj varijanti debitovao i sledeći traktor-Fordson Power Major; takođe sa čelicnim točkovima. To je bio prvi britanski traktor sa dvopoložajnim zadnjim spojem.
“Britains” je prethodno izrađivao jedino replike britanskih proizvoda, kada je 1976. predstavljen model Mercedes- Benz Unimog. Za 2 godine, njemu je pridodat i prvi strani mejnstrim traktor, Deutz DX110. Izbor se i dalje širio pošto je iste godine stigao i prvi kombajn, precizna replika, Massey Ferguson US-made 760. Farmerske igračke za decu su u ovo vreme bile toliko popularne da su od nacionalne asocijacije trgovaca igračkama bile počašćene titulom “igračka godine”.
Dalja napredovanja uključila su nastup igračaka koje rade na baterije, među kojima je prva bila Ford TW35. Tehnologija se, međutim, nije pokazala kao pouzdana, pa je 1991. došlo do prekida proizvodne linije. U slično vreme je i proizvodnja modela premeštena iz Walthamstow-a uNottingham, što je bio veliki korak. Kompanija je 1993. godine obeležila stogodišnjicu, ali onda ušla u burniji period koji su uslovile umanjene investicije. Posle više od sto godina porodičnog vlasništva, fi rma je 1997. prodana dugogodišnjem američkom konkurentu, “Ertl”-u.
“Ertl” je tradicionalno pravio igračke za decu u skalama 1:16 i 1:64, koje su bile popularne u Severnoj Americi, ali je shvatio da sa sve većim pravim mašinama, moraju brzo da se okrenu razmeri 1:32. Ona je više odgovarala tržistu-njom dobijene veličine pogodnije su za punjenje kućnih polica. Amerikanci su proizvodnju iz Britanije preselili u svoju fabriku u Kini i do tada ekskluzivne licence za “Case IH” i “John Deere”, iskoristili u “Britains”-u. Međutim, za dve godine došlo je do još jedne promene vlasništva. Modelar trkačkih automobila, “Racing Champions”, kupio je “Ertl“, a sa njim i “Britains”. I danas ovo dvoje specijalista za igračke sa farme, ostaju deo fi rme koja sada koristi skraćenicu “RC2“.
Dok se sa jedne strane mora priznati da je bilo problema sa sirovinama i proizvodnjom igračaka kada je spravljanje tek prebačeno u Kinu, sa druge strane je došlo do impresivnog napretka u detaljima na mini traktoru. Pre svega u mehanici skretanja i uglačanosti kabine. I uprkos problemima u poljoprivredi na globalnom nivou (pa tako i u njenom mehanizacionom sektoru) farmerski modeli ostaju centralni deo biznisa “RC2“.
Kompaniju često zovu sami proizvođači traktora ili drugih poljoprivrednih mašina, da tvorci igračaka isprate čitav proces nastanka njihovog novog proizvoda. Tada se prave fotografije i mere dimenzije delova- sve kako bi se prikupljene informacije iskoristile za sklapanje što vernijeg, plastično-metalnog prototipa. A iz njega će, posle odgovora proizvođača i konačnih usavršavanja modela, detalja i boja- nova igračka ugledati svetlost dana.
Kod nas je nabavljanje ovakvih igračaka bila, pa postala još veća retkost. Kompjuteri i internet koji otključavaju vrata sveta, često zaključavaju detinjstvo za sto iz tamne sobe. I dok iz urbanih sredina retko koje dete odlazi da bude čovek sa sela, na drugoj strani nije tako. Ni selo ni grad ne postoje jedno bez drugog, ni jedno ni drugo ne mogu osigurati sreću, ali je promena često može dovesti u pitanje. A, sačuvati pokolenja tamo gde su odrasla, gde su prijatelji i gde su vezana neka od najlepših sećanja, nije uvek jednostavan zadatak. Igranje sa malom i zaljubljivanje u veliku mašinu koju otac vozi, jedna je od sitnica koja možda može usmeriti život, baš kao što i (taj) izbor igračke za dete može.